Lære å utvikle
Jeg har nå vært på bedriftserfaring hos Nivero i tre uker til, og har blitt like godt tatt imot som sist. Denne perioden har selvfølgelig vært minst like spennende som forrige gang.
Jeg har vært så heldig å få lage en egen prototype av appen min for håndballdommere. Med denne appen tenkte jeg at man kan ha all informasjon en dommer trenger på en og samme plass. Jeg lagde den hovedsakelig som en håndballdommer-app, men den kan like gjerne være en app for dommere generelt.
Jeg tror at dette hadde hjulpet med rekrutteringen av håndballdommere i landet. Den siste sesongen har mange fylker slitt med å få tak i dommere til kampene og kamper har blitt spilt uten opplærte håndballdommere. Slik løsningene er for håndballdommere i dag synes jeg de er langt unna optimale nok. Det er alt for mange nettsider med ulik informasjon på. Det er altfor rotete! Selv om jeg ikke får laget denne appen på ordentlig håper jeg at det kommer en bedre løsning for håndballdommere.
Å lage de figurene som viser dommertegnene synes jeg kanskje var det morsomste. Jeg lærte meg hvordan man tegner i designprogrammet, Figma. På neste bilde ser du hvordan prosessen med å lage figurene var.
Jeg startet med å ta en av figurene Ainhoa har laget, så endret jeg på hvordan figuren sto, hvilke klær den hadde på seg og fargerne på figuren. På figur 3 kan du se hvordan man redigerte klærne. Det ser enkelt ut, men når du starter med det er det litt mer komplisert enn det ser ut som. Etter hvert fikk jeg teken på det og lagde resten av figurene på relativt kort tid.
Etter at jeg har jobbet en del med dette prosjektet har læringskurven vært høy. Jeg har lært spesielt mye om brukervennlighet og hvordan bruke ulike farger og former for å tiltrekke oppmerksomhet. Selv om dette ikke blir en ordentlig app synes jeg det har vært et veldig morsomt og lærerikt prosjekt!
Det blir trist å forlate denne koselige gjengen, men jeg tar med meg mange gode erfaringer herfra. Noe av det jeg har lært hos Nivero og som jeg tar med meg videre er hvor viktig planlegging er for å få et godt resultat og at tid er en gylden ressurs. Dette er sentralt for å jobbe effektivt og ende opp med et sluttprodukt man er fornøyd med, uten å måtte gjøre for mange endringer.
Tusen takk for tiden min her, dere er herlige!
Ingeborg Hoksnes Olsen