Grønn over natta

I utviklingen av Nivero får vi veldig mange positive tilbakemeldinger på det vi gjør/prøver å få til. Men vi får også spørsmål rundt profilen vår og om vi har blitt så “grønne” som vi fremstår å være. Hva betyr det å bli grønn?

Vi er alle inne i en utfordrerne tid. Det blir heller ikke noe bedre når man ser de grusomhetene som skjer i Ukraina. Men viktigheten av hvilke valg vi tar fremover har aldri vert høyere. Valgene hver enkelt av oss tar vil påvirke, uansett hvor mikroskopisk man kanskje tenker at det er.

Valget er akkurat det vi gjorde med Nivero. Vi har tatt et valg om å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Men det at vi tok et valg betyr ikke at man over natta har blitt “grønn”. Det å ta et valg er bare begynnelsen. Men når valget er tatt så må man stå for det. Underveis vil vi gjøre feil, det vil kunne gjøre vondt og det tar tid. Men vi må prøve så godt vi kan!

I november var Andreas Winter og jeg i Oslo og snakket med Fredrik Myhre i WWF. Fredrik sa mye bra rundt endringer. Mennesker snakker om endringer hele tiden, men det er ingen som ønsker å endre seg. Vi er også ganske flinke til å vente med endringer helt til det slår oss på nesa.
Men det positive er at mennesker er ganske flinke til å endre seg når man må. Mitt inntrykk er at vi nå har fått knyttneven i ansiktet og at endringer begynner å skje. Om det skjer fort nok er selvfølgelig et spørsmål.

Så hva betyr det å bli grønn? Jeg tror det handler om veldig klare valg, endringsvilje over tid, gode samarbeid og ikke minst transparens. Vi må være ærlige på at det kan være vanskelig, det kan være utfordrende og det trengs forståelse for at det ikke skjer over natta.

Sitat fra en vis man:

“Små endringer utgjør etter hvert større endringer. Litt forbedring hele tiden gjør oss til verdensmestere”
Daglig leder i Nivero, Vebjørn Heggdal

Anbefaler alle å sjekke ut grønnvaskingsplakaten

Grønnvaskere snakker høyt om bærekraft uten å bidra med noe som gjør verden bedre.

Samfunnsbyggere spør hva de kan gjøre for å skape felles verdier for samfunnet og virksomheten.”

Sjekk ut episode 6 av Hippocampus hvor vi snakker med Fredrik Myhre i WWF

Forrige
Forrige

Lære å utvikle

Neste
Neste

Nivero - fra utsiden og inn