Kryssplattform

Teknologien utvikler seg hele tiden, og for en teknologi- /softwarebedrift som oss er det viktig å henge med i svingene. Det siste halve året har vi jobbet med utviklingen av Stikk UT! - applikasjonen. For å løse dette prosjektet både med tanke på tid og budsjett var vi nødt til å tenke nytt og kreativt. Her kommer kryssplattform (Cross-plattform) inn.

flutter-logo-sharing.png

Flutter

Flutter er et open source rammeverk fra Google som ble tilgjengelig i 2017. Rammeverket er laget for å bygge raske og kvalitetssikre applikasjoner på tvers av mobile operativsystemer. Rammeverket tilgjengeliggjør et enkelt og kraftfullt SDK (Software Development Kit) for å skrive mobile applikasjoner i Google sitt eget kodespråk, Dart.

Tradisjonelt utvikler man egne applikasjoner til Android og iOS. Man må lage samme applikasjon to ganger, med forskjellige rammeverk og kodespråk. Dette øker selvfølgelig utviklingskostnadene, men også kostnadene rundt drift og videreutvikling. Ved å bruke Flutter har man en kodebase å forholde seg til. Fra denne kan man publisere ut til forskjellige plattformer (Android, iOS, Desktop, Web). Flutter støtter også desktop applikasjoner og web, men web er fortsatt i beta.

Det er mange fordeler med å bruke Flutter. Den største er nok at man har en kodebase å forholde seg til. Dette er selvfølgelig positivt for kundene, men også fint for utviklerne som kan fokusere på et kodespråk og et rammeverk. Teknologien begynner også å bli anerkjent og mye brukt. Dette gjør at miljøene blir større og løsningene på feil/utfordringene som dukker opp blir enklere å løse. I tillegg har Flutter et enormt lager av widgets. Widgets er åpne kodesnutter man enkelt kan ta inn i sitt prosjekt uten å måtte skrive alt fra bunn selv. Dette sparer tid og gjør at man raskere kan utvikle kompleks funksjonalitet.

Det er er en del teknologi som enda ikke er anbefalt å bruke Flutter til. Teknologi som benytter tung lokal (Native) funksjonalitet som for eksempel AR (Utvidet virkelighet). Men utviklingen skjer fort. Snart kan vi sikkert bruke Flutter til det meste i applikasjonsutvikling.

Vår erfaring

Kryssplattform-rammeverk som Flutter finnes det mange av. I mange tilfeller har det kanskje vært litt for godt til å være sant og man har endt opp med løsninger som ikke fungerer like godt som å utvikle applikasjoner til hver enkelt plattform. Utfordringer rundt hastighet har også vært et problem. Lokale (Native) applikasjoner er mye raskere enn kryssplattform applikasjoner. Dette er ikke vår erfaring. Vi opplever at applikasjonene er vel så raske som lokale applikasjoner. Men dette kan sikkert variere i forhold til funksjonalitet.

Vi opplevde noen utfordringer ved bruk av bakgrunnsporing og GPS i Stikk UT! - applikasjonen. I dette tilfelle måtte vi skrive egen kode til både Android og iOS. Men her skjer det også mye utvikling og på neste prosjekt vil vi kanskje ikke oppleve disse utfordringene lenger. Det å kombinere Flutter med andre løsninger har vi også en veldig positiv opplevelse med. Det har spart oss for masse tid å gjort at vi kunne levere en god applikasjon til Stikk ut på en brøkdel av tiden.

Alt i alt er vi veldig fornøyd med Flutter rammeverket. Vi har blitt godt kjent med teknologien og kommer til å benytte den i flere av prosjektene vi skal ha fremover.

Har du spørsmål om applikasjonsutvikling, ta kontakt!

Forrige
Forrige

“Faktisk” bærekraft

Neste
Neste

Stikk UT! - appen