“Faktisk” bærekraft

Hva er bærekraft? Stiller du spørsmålet til en gruppe mennesker får du ganske sikkert mange forskjellige svar. Det er kanskje ikke to streker under svaret heller.

Fellestur til Sandøya i Juni.

Fellestur til Sandøya i Juni.

I fjor sommer signerte Nivero Grønnvaskingsplakaten. Grønnvaskingsplakaten er utviklet av Skift og Miljøstiftelsen Zero for å sette søkelys på grønnvasking og hvordan vi skal jobbe for å unngå akkurat dette. Plakaten er ikke et sett med lover, men en rettesnor og veileder. Det er veldig lett å snakke om bærekraft, og det er enda enklere å markedsføre bærekraft. Men det å være bevisst på hvordan vi jobber med bærekraft både på et personlig plan, i bedriftssammenheng og i samfunnsutviklingen, er kanskje ikke like enkelt.

Når vi startet Nivero så var bakgrunnen for selskapet veldig klar. Vi skal være med å påvirke i en bærekraftig retning med den kompetansen vi har. Men hvordan kan et lite StartUp- selskap som oss gjøre en forskjell? Først og fremst må vi vise legitimitet å jobbe knallhardt med å stå for det vi kommuniserer både på nettsidene våre, i sosiale medier, i kundemøter og i hverdagen. Vi må tørre å tenke nytt, utfordre oss selv og andre. Selv om vi er veldig klare på at vi skal jobbe med bærekraft så betyr ikke det at vi er perfekte. Tvert imot. Men ved å dele, bidra, være åpne og ærlige tror vi at vi kan være med å påvirke oss selv og andre i en positiv retning.

Det har etter hvert blitt flere og flere bedrifter som er forsiktige med å bruke bærekraft i markedsføringen, akkurat på grunn av grønnvaskingsplakaten og andre lignende initiativ. På mange måter er det bra. Men jeg tror ikke at man skal være så redd for å bruke ordet så lenge man er åpen på at man er i en prosess. Ingen er perfekte, og alle kan gjøre feil. Men ikke glorifiser med bærekraft for å selge mer av produktet ditt. Vær ærlig, innse at vi alle må endre oss å se muligheter med en mer bærekraftig utvikling.

Hva gjør vi konkret i Nivero?

For en ukes tid siden hadde vi hele selskapet med på en dagstur til Sandøya i Ålesund kommune. Vi reiste på tur for å slappe av å tenke på litt annet enn jobb. Men vi gjennomførte også en workshop der vi sammen så på hva vi ønsker med selskapet, hvordan vi sammen skal utvikle selskapet og bli enige om våre kjerneverdier. Les mer om verdiene våre

Strategi og selskapsutvikling

Strategi og selskapsutvikling

I etterkant av turen snakket vi mye om hva vi konkret skal gjøre i Nivero for å faktisk gjøre en forskjell. Det er mye vi kan gjøre, men i første omgang har vi satt opp en liste med prinsipper som vi skal følge. Det er ikke en statisk liste, men noe som skal leve og utvikles sammen med selskapet.

Nivero prinsippene for bærekraft:

  1. Nivero vil gjøre sitt beste for å fremstå ærlige og oppriktige.

  2. Nivero vil legge FN`s bærekraftsmål til grunn i alle prosjekt vi jobber med. Både eksternt og internt.

  3. Nivero vil etterstrebe og benytte teknologi og teknologileverandører som har et bevisst forhold til bærekraft og utfordringene med klima.

  4. Nivero ønsker å støtte opp om gjenbruk og en sirkulær tankegang. Der det er mulig vil vi benytte brukt, kontra å kjøpe nytt.

  5. Nivero ønsker å bidra med sin kompetanse i miljø og fora som har en positiv effekt med tanke på bærekraft.

  6. Nivero skal ikke drive med grønnvasking.

  7. Nivero skal tørre å være annerledes å tenke nytt.

Jeg startet med å spørre hva bærekraft er. Du får som sagt sikkert mange forskjellige svar. Jeg tror i bunn og grunn at det handler om hver og en av oss og hvilke valg vi tar. Vi må alle bruke mindre ressurser, vi må se på verdiene våre, vi må bevisstgjøre fremtidige generasjoner om at vi ikke kan leve slik vi har gjort, vi må bygge bedrifter og samfunn som jobber i en bærekraftig retning, vi må benytte ny teknologi på riktig måte, vi må ha større fokus på solidaritet, vi må være mindre egoistiske og ikke minst bruke de smarte hodene våre til å gjøre en forskjell!

Forrige
Forrige

Underwater computer vision

Neste
Neste

Kryssplattform