Fremtidens kollektivreiser
Den siste tiden har vi jobbet mye med et internprosjekt i Nivero som går på mobilitet, kollektiv, samkjøring og bestillingstrasport. Vi var så heldige å få støtte fra Innovasjon Norge til å gjennomføre en markedsavklaring på prosjektet. Det har vært en utrolig lærerik prosess, og det har gitt oss mye innsikt i en spennende utvikling.
Transport står for 32% av klimagassutslippene i Norge, og er den største utslippskilden (Miljødirektoratet 2019). Veitrafikken står for 17 % av de totale klimagassutslippene. Halvparten er fra transportsektoren. Selv om gode tiltak har blitt innført så øker bruken av personbiler fortsatt.
Dagens kollektivtransport- og bestillingstransportløsninger har mange utfordringer. Kanskje spesielt i distriktene og i mindre byer. Klimautfordringene presser frem behovet for å tenke nytt å se på alternative løsninger. Selskaper som Ruter og Kolombus har allerede piloter på bestillingstransport. I tillegg er det piloter i gang for bestillingstransport med autonome busser.
Taxinæringen er også under hardt press. I 2018 var 46,4 % av antall kjørte kilometer uten passasjerer. Noe som er vanskelig å forsvare med tanke på miljø. Drosje i Norge er dyrt! Når løyve endringene slår inn ved årsskiftet vil nok flere private aktører (Uber, med flere) etablere seg på det norske markedet. For noen drosjeselskap kan det bety kroken på døra.
Vi ønsket å se på en løsning som gjør at kollektivtransport blir et mer attraktivt tilbud og minsker behovet for flere parkeringsplasser og biler. En løsning som kan være med å styre mennesketransport i riktig retning med tanke på bærekraft og utvikling.
Markedsavklaring
I markedsavklaringen har vi jobbet mye med å forstå rammene for kollektivtransport i Norge, men også i verden generelt. Igjennom brukerstudie har vi snakket med fylkeskommuner, kommuner, transportleverandører og sluttbrukere. Mye av informasjonen vi har tilegnet oss har bekreftet ting vi allerede viste, men vi har også fått informasjon som var helt nytt for oss.
Kollektiv i Norge er komplekst! Vi er et langt land med store avstander og mange forskjellige transportløsninger. De store byene er bedre på kollektiv og bedre til å benytte moderne løsninger. De største utfordringene slik vi ser det ligger i de mindre byene og distriktet. Her er det muligheter for å tilby mer tilrettelagt og behovbasert transport.
For å få teste en mulig løsning/idé gikk en del av markedsavklaringen med på å utvikle en minimumsløsning/prototype. Denne løsningen ville vi teste på sluttbruker. Vi benyttet oss av et prototypeverktøy og lagde en “app” som beskrev deler av løsningen. Vi gjennomførte brukertester og fikk veldig mange konstruktive og gode tilbakemeldinger. Mange så potensial og muligheter, mens andre var mer skeptisk til om en slik løsning ville være mulig å levere. Vi så også store forskjeller mellom brukere i store- og små byer/distrikt.
For oss har dette vært en veldig spennende prosess. Nå nærmer vi oss slutten på prosjektet og skal ta en beslutning på hva vi gjør videre. Fortsatt er det mye vi må sette oss inn i og forstå. Det er mange aktører og stor konkurranse i markedet. Den største utfordringen slik vi ser det er nok holdninger. I velferdsstaten Norge har vi det veldig godt. Det å endre vaner og mønster er vanskelig. Men med gode løsninger tror vi at potensialet er stort.
Har du lyst til å høre mer om løsningen, eller har tanker og ideer som kan hjelpe oss, ta kontakt.