Hyllevare eller skreddersøm?
Det er ikke alltid et enkelt valg, men bruk alltid tid til å forstå behovet. Bli kjent med brukeren! Få hjelp til dette, da sparer du mye tid og penger senere.
Hva er unikt med din bedrift? Hva er deres konkurransefortrinn? Kan konkurransefortrinnet styrkes med en skreddersydd IT-løsning / App? Hvilke prosesser er lik alle andres bedrifter? Dette er gode spørsmål å stille seg for å vite hva du skal velge. En kombinasjon av hyllevarer og skreddersøm er i mange tilfeller riktig. Vi deler IT-løsninger inn 3 hovedkategorier:
Hyllevare
Hyllevare er laget for salg og leveres som et standardprodukt med sine fordeler og ulemper. Løsningene selges til mange og kjøpere vil derfor få mye funksjonalitet som allerede er utviklet. Det betyr også at kunden må tilpasse sin arbeidsmetodikk rundt den nye IT-løsningen.
Standardløsning
Standardløsning er et IT-system som er utvikla for en større kundegruppe og som kan tilpasses til den enkelte kunden ved hjelp av oppsett, parametersetting og konfigurasjon. Tilleggs tilpasninger kan også lages i form av moduler spesielt for en kunde.
Skreddersøm
Skreddersøm lages på bestilling. Løsningen tilpasses for å støtte virksomhetens prosesser.
Løsningen utvikles slik at virksomheten ikke trenger å endre arbeidsmetodikk, og blir heller som en utvidelse av eksisterende rutiner og prosesser.
I dag finnes det utrolig mye delt kode på internett. Dette gjør at det er mer og mer gjenbruk her enn tidligere. Før brukte utviklere mye tid på å skrive mye ‘grunnkode’.
Dette fører til raskere utvikling og rimeligere løsninger for kunden!
De store aktørene så som Google, Microsoft og Amazon tilbyr tjenester i skyen som forenkler store deler av tradisjonell programvareutvikling. Behov for egne servere er ikke tilstede lengre. Utvikling av enkle webløsninger og apper trenger ikke lengre tung kompetanse på databaser og “back-end” utvikling.
Tiden er lengst forbi for at selskaper skal måtte betale for grunnutvikling av programvare. Bare noen få % av koden som skrives trenger å være ny, resten henter moderne utviklere fra nettet eller får ved hjelp av tjenester i skyplattformene.
Men la oss gå tilbake til spørsmålet ‘hyllevare eller skreddersøm’? Svaret er vel at begge deler kan være riktig og i mange tilfeller som Ole Brum sier: ‘ja takk begge deler’.
Utgangspunktet er at vi skal løse et problem.
For å kunne gjøre dette må vi forstå problemet og sette oss inn i brukerens posisjon. Vi kan gjennomføre brukerintervju, brukerundersøkelser eller bare observere brukeren for å danne oss et bilde av behovene de har.
Les mer her om ‘UX-prosessen’ som best egner seg for å forstå brukeren og problemet.
Forstå behovet! så kan du ta valget!
Vi i Nivero hjelper deg mer enn gjerne på veien, ta kontakt.
Lykke til!