Brukeropplevelse

Hva er brukeropplevelse, hva gir en god brukeropplevelse og hvordan jobbe med brukeropplevelse? Mange kjenner seg nok igjen i det å irritere seg over systemer hvor man ikke skjønner hvordan ting fungerer, og det tar lang tid å lære seg. Mens i andre sammenhenger forstår vi raskt hvordan det fungerer og lærer oss det fort. “Dette var en enkel app å bruke!!” Dette er et veldig godt eksempel på hvor viktig brukeropplevelse er i en utviklingsprosess.

Virkelig god brukeropplevelse er mye arbeid og riktige metoder. Ingen kan gjøre det alene. Brukeren er nøkkelen, sammen med et team som har tverrfaglig kompetanse og forståelse for det som skal utvikles.

Brukeropplevelse er totalopplevelsen en bruker har ved anvendelse av et produkt eller tjeneste. F.eks. #Spotify #Netflix

For selskaper som skal utvikle egne applikasjoner og systemer, er UX-prosessen helt essensiell for å levere gode og brukervennlige løsninger. Veldig mange forstår fortsatt ikke hvor viktig det er og hvor mye penger du kan spare ved å gjennomføre en god UX-prosess. I denne posten skal vi fortelle litt om hvordan en UX-prosess foregår og hvordan vi gjør det i Nivero.

Prosessen (User eXperience and -design process)

UX-prosessen er en iterativ prosess hvor man går igjennom forskjellige faser for å hele tiden utvikle og forbedre designet. Vi deler opp prosessen i seks forskjellige steg.

1. Forståelse

Utgangspunktet er at vi skal løse et problem. For å kunne gjøre dette må vi forstå problemet og sette oss inn i brukerens posisjon. Vi kan gjennomføre brukerintervju, brukerundersøkelser eller bare observere brukeren for å danne oss et bilde av behovene de har.

Gjennomføre brainstorming, samtaler, workshops og analysere krav er andre metoder vi kan bruke for å få den informasjonen vi trenger. Workshops sammen med brukere og interessenter er veldig nyttig for å få frem ideer og tanker rundt en potensiell løsning.

Det er også viktig å definere personas, brukerhistorier og brukerflyt. Denne informasjonen hjelper oss til å danne et godt bilde av hvem brukeren er og miljøet brukeren er i.


2. Forskning

Det å drive research eller forskning i en UX-prosess er utrolig viktig. Denne forskningen gir oss et enda bedre grunnlag for designet vårt. Ved å se på hva konkurrenter gjør og hvordan de har løst noen av de samme utfordringene, er veldig god informasjon å ha med seg i en UX-prosess.

Det er viktig å følge med på trender og hvordan verden utvikler seg i forhold til design. Samtidig holde seg oppdatert på designprinsipper og retningslinjer.

Denne forskningen vil bidra til inspirasjon og tanker rundt ditt eget design kan utvikle seg. Det å lage egne inspirasjons-dokumenter med utklipp fra applikasjoner og systemer du liker, vil hjelpe deg til på veien.

3. Skisser

Denne delen av prosessen er definert av hvilke funksjoner applikasjonen eller systemet skal ha. Det er ofte designteamet som driver denne fasen som er basert på steg en og to.

Det å starte med papirskisser å brukerflyt på papir er ofte en veldig god start. Disse kan du teste å få tilbakemeldinger på. Når du har gjort dette kan du sette i gang med mockups å dele med interessentene. Prosessen er iterativ.

Gjennom hele prosessen må du alltid ha i bakhodet hva målet er - Lage et brukervennlig design for å tilfredsstille brukeren.

4. Design

Nå har du laget en god layout og brukerflyt av hele applikasjonen og systemet. Det er på tide å gjøre om enkle wireframes til flotte grafiske elementer som får frem følelese og eierskap til applikasjonen

Det er viktig å ha med seg profilmanualen i denne delen av prosessen slik at man holder seg innenfor de prinsippene og retningslinjene som selskapet har til farger, typografi, ikoner osv.

Dele bildene og prototypen med brukere og interessenter er også viktig. Få tilbakemeldinger å gjøre endringer underveis er viktig.

5. Implementere

Utviklere og de tekniske menneskene er ofte med i deler eller hele prosessen. Det gjør at implementeringen kan starte når designet er godkjent. I noen tilfeller kan også implementeringen av back-end funksjonalitet skje før designet er helt satt. Men som oftest venter mann helt til alt er ferdig.

Implementeringen skal skje i henhold til designskisser og ikke basert på gjetning fra utviklernes side. Dette er essensielt og noe designteamet må passe på.

Designteamet er ikke ferdige når designet er satt. De må være med i hele utviklings-løpet for å følge opp eventuelle spørsmål og små endringer underveis.

6. Evaluere

Når løsningen er ferdig implementert er det viktig å evaluere både prosess og hvordan løsningen har blitt. Er løsningen brukenes, er den enkel å bruke for sluttbruker, er løsningen så bra at noen vil bruke den på grunn av brukeropplevelsen? Dette er noen spørsmål man må stille seg i evaluerings-delen.

Det er viktig å gjennomføre brukertesting som kan gi gode innspill i forhold til endringer og forbedringer som må jobbes med i videreutviklingen av applikasjonen/systemet.

Etter at evalueringen er over vil prosessen iterere og avhengig av tilbakemeldinger og ønskede forbedringer vil man gå tilbake til riktig steg. Det kan være steg 2, 4 eller 5.

Prosessen vil fortsette helt til man har oppnådd ønsket brukeropplevelse og sluttbruker er fornøyd.

UX-prosessen i Nivero

I Nivero jobber vi med brukeropplevelse slik vi har forklart over. Vi må jobbe med kunden og forstå hva vi skal løse, og hvorfor. Domene-forståelse og kunnskap om bedriften er essensiell for å kunne utvikle en god løsning. Dette bruker vi mye tid på!

Under er en visualisering av hvordan et typisk utviklings-løp i Nivero kan se ut.

Ønsker du å vite mer om UX og hvorfor det er så viktig i utviklingen av en applikasjon eller system, ta kontakt med oss.

Forrige
Forrige

Grønn løping

Neste
Neste

Intelligent intranett